SISU klassen

SISU - en skolemodel, som vil øge inklusionen og understøtte bæredygtige inkluderende fællesskaber

I skoleåret 2020/21 søsatte Vamdrup Skole en nytænkt 0.klasse. Ambitionen var – og er - at rumme 4 børn med vanskeligheder indenfor autismespekteret i en almindelig 0.klasse. Vi troede på, at hvis de rigtige rammer og en målrettet pædagogik var til stede, ville vi kunne tilbyde elever i vanskeligheder en vellykket skolegang i almenområdet, og dermed undgå segregering.

Sisu er et finsk udtryk, der bruges indenfor sport, hvor finske udøvere hyldes for deres SISU, som betegner vilje, udholdenhed og evnen til at tænke klart i pressede situationer. Udtrykket fik international udbredelse i forbindelse med Vinterkrigen (1939-1940), hvor Finland kæmpede imod Sovjetunionen.

På Vamdrup Skole er vi blevet inspireret af det finske SISU og vores SISU- spor bygger på

• Struktur
  • Inklusion
  • Social træning
  • Undervisning

SISU –inkluderer og prioriterer læring i bæredygtige fællesskaber.

Vi tror på, at børn er mere ens end forskellige og bør, når det er muligt, lære og udvikle sig sammen.

SISU-klassen tilbyder nogle meget privilegerede rammer:

• 16 elever i klassen
  • 2 voksne i klassen i alle timer, som samarbejder tæt om de enkelte elevers læring
  • Positive relationer, en meget struktureret undervisning og tydelige rammer.
  • Et læringslokale, som er indrettet efter specialpædagogiske anbefalinger.
  • Et trygt sted at lære
  • Fokus på fællesskabet, hvor alle børn udvikler sig fagligt, personligt og socialt
  • Fundamentet er Kolding kommunes fælles børne- ungesyn

I SISU går 12 elever, der bor i distriktet og 4 elever med vanskeligheder indenfor autismespekteret, som kan komme fra andre skoledistrikter i Kolding. De 4 elever er normaltbegavede, ikke-udadreagerende, men med udfordringer indenfor socialt samspil, forestillingsevne og kommunikation. De vurderes til at passe i en helt almindelig klasse, som tilbyder en særlig ramme af tryghed, forudsigelighed, tydelig struktur og flere voksne pr. barn, end vi ser i en almindelig skoleklasse. Også børn uden udfordringer vil trives i vores SISU-miljø med færre elever og flere voksne. SISU-klassen er altså en helt almindelig klasse, men med optimerede rammer og ressourcer

Med udgangspunkt i den nyeste forskning er det i SISU de voksne, der tilpasser sig elevernes lærings- og trivselsmæssige behov, for at kunne tilrettelægge en målrettet indsats indenfor nærmeste udviklingszone. Vi arbejder i SISU hele tiden på at finde og skabe den ramme, hvori det enkelte barn udvikler sig optimalt.

Forskningen viser ligeledes, at klasser med tydelig struktur og flere voksne er et miljø, som alle børn trives og vokser i. I SISU går læring, fællesskab og social træning hånd i hånd, så alle elever føler sig anerkendt, som den han/hun er og samtidig oplever, at være en værdifuld del af et meningsfuldt fællesskab.

I løbet af skoledagen, i frikvartererne og i SFO-en tages der højde for alle elevers udfordringer – også på den sociale bane. Fx går ingen til frikvarter uden at vide, hvad de skal lege og med hvem, ligesom der lægges særlig vægt på, at alle SISU-børn undervises i sociale spilleregler.

Sisu-klassen forbliver samlet til og med 9.klasse med de samme gode ressourcer og rammer.

Hvordan har forældre oplevet at have et barn i SISU-klassen?

Forældre til elev i SISU:

" Vi har som forældre til en pige i SISU klassen, oplevet en rigtig god start på livet som skolebarn. Vores datter har haft brug for tryghed gennem kendte relationer, og den ekstra tid til at den enkelte kan blive set og hørt, har helt sikkert også haft en positiv indflydelse på starten i et nyt læringsfælleskab. Vores datter blev hurtig tryg i de nye rammer, og vores oplevelse er at hun har udviklet sig til en mere modig og selvstændig pige. Vi er ikke i tvivl om at de tydelige genkendelige rammer og den ekstra tid til det enkelte barn har bidraget til hendes positive udvikling."

Forældre til elev med autisme i SISU:

I SISU-klassen oplever vores søn ro, forudsigelighed og tryghed, så han kan være en del af fællesskabet i klassen. Vi har et tæt samarbejde med personalet, og vi føler, at vi sammen kan finde en god løsning om de ting, der er svære.

Kolding kommunes børne-ungesyn:

Alle børn og unge gør det bedste, de kan

• At være barn og ung er en værdi i sig selv
  • Alle børn og unge har de bedste intentioner og ønsker at klare sig godt i livet
  • Alle børn og unge har ret til at være medskabere af egen udvikling, læring og liv

Samarbejde med daginstitutionerne, PPR og Ådalsskolen

Elever med diagnose indenfor autismespekteret, kan komme i betragtning til de 4 autismepladser på Vamdrup skole, hvorfor PPR har en afgørende rolle i forhold til skoleplaceringen, så det bliver en succes for barnet. Daginstitutionerne og distriktsskolen samarbejder med PPR og forældre omkring en evt. visitationsansøgning. Visitationen foregår via hovedvisitationen i november.

Personalet i SISU-klassen samarbejder tæt med Ådalsskolen, så vi på den måde kan trække på Ådalsskolens store viden og erfaring indenfor undervisning af - og pædagogisk tilgang til elever med autisme.