Bygninger og faciliteter

Skolens bygninger og faciliteter

Skolen er fysisk placeret på to matrikler med 1 1/2 km mellem afdelingerne. Kommunen har derfor arbejdet med at sikre skolevejen med cykelmarkering i rundkørslen i bymidten og hastighedsdæmpende foranstaltninger.

Vamdrup Skole 0. – 3. klasse

Skoleafdelingens bygninger og faciliteter
Afdelingen består af skoledelen med ca. 250 elever og med en integreret SFO med ca. 200 børn og egen hal. I en enkelt fløj af skolen har Børnehuset Broen til huse. Børnehuset Broen er en særskilt daginstitution.

Afdelingens bygning er fra 1973 og blev bygget som en erstatning for den gamle Øster Vamdrup Skole. Fra starten var det en åben-plan-skole, men igennem årerne er der sket løbende renovering, hvor man blandt andet har lukket samtlige klasselokaler samt udbygget med 3 nye klasselokaler. I 2008/2009 blev skolens bibliotek og hal - Kongeåhallen - renoveret.

I forbindelse med skolesammenlægningen 1/8 2011 er bygningen blevet renoveret og udbygget. Afdelingen fremstå i dag med gode faglokaler, klasselokaler og en aula, som også fungerer som ”hjertet” i SFO. Alle klasselokaler og faglokaler er udstyret med elektroniske tavler. En skoleafdeling som er indrettet til målgruppen af børn fra 0. til 3. klasse.

Vamdrup Skole 4. – 9. klasse

Afdelingen er bygget, ombygget og tilbygget i mange omgange.

Vestergadefløjen er bygget i 1950’erne og 1960’erne og gennemgribende renoveret i 2006.
Her findes biblioteket, IT-lokaler, håndarbejdslokalet, billedkunstlokalet og sundhedsplejerskens værelse. Bygningen er i to etager med kælder. I kælderen findes biblioteket, sundhedsplejerskens lokale og IT-lokaler.
Desuden har 6.-7.-8.-9. årgang klasseværelser her.

Herredsvejfløjen er bygget i 1970’erne. Her findes helt nye hjemkundskabslokaler, sløjdlokale, nyrenoveret fysik- og biologilokaler.

Den blå bygning blev bygget i slutningen af 1980’erne. Her findes klasselokaler til 4.-5. årgang.
1. sal. Fællesrummet på 1. sal fungerer som IT-lokale.

Alle klasselokaler og faglokaler er udstyret med elektroniske tavler.

Derudover er der en forsamlingssal med tilhørende køkken, som benyttes til morgensang, forældremøder, foredrag osv.

Hovedindgangen, lærerværelset, kontorerne og gymnastiksalen er placeret mellem den blå bygning og Vestergadefløjen med indgang fra Herredsvej.

Midt i den store skolegård ligger bygningen, som huser Bixen. Herfra udleveres mælk og frugt, og der sælges vand, juice, cacao og skolemad.
Den store skolegård er forsynet med en flot multibane og har desuden baner til boldspil og andre aktiviteter.
Den lille skolegård er forsynet med en naturlegeplads og boldbane.

Oversigtsplan

Adgang og parkeringsforhold

Afdelingen for 0. - 3. årgang, Østergade 80:

Afdelingen har gode tilkørselsforhold, som flittigt benyttes. Parkeringspladsen anvendes af forældre til både skole og børnehave, samtidig anvendes tilkørselsvejen også af de lokale busruter til levering og afhentning af skolebørn. Det indskærpes, at de afmærkede parkeringsbåse benyttes.

I forbindelse med fodgængerfeltet i Østergade har afdelingen etableret en skolepatruljeordning. Opgaven løses i tidsrummet kl. 7.45 - 8.00 og igen kl. 13.30 - 13.45 af en voksen medarbejder.

Afdelingen for 4. - 9. årgang og specialklasser, Herredsvej 45:

Adgangsforholdene til skolen er gode, idet der er flere indgange. Der er en stor parkeringsplads ud mod Vestergade, og der er gæsteparkering foran kontoret. Desuden er der en ”kiss and ride” afleveringsplads fra Herredsvej ved den ”blå bygning”. Her er også markeret en holdeplads til taxa, som henter og bringer elever herfra.