Moving Vamdrup

Forskning viser, at de børn der udenfor skolen, er en del af et meningsfuldt fællesskab har betydelig bedre muligheder for at få et meningsfuldt ungdoms og voksenliv.

Derfor samarbejder Vamdrup Skole tæt med lokalsamfundet og foreningslivet i Vamdrup.

I indskolingen har vi oprettet flere aktiviteter i samarbejde med foreningerne. Eks. spejder, håndbold og fodbold. Der er derved mulighed for at dyrke aktiviteten i SFO.

I udskolingen har vi valghold, hvor eleverne deltager i interessefag. I skoleåret 23/24 er valgholdene: Fantasy, E-sport, Fodbold/håndbold, Bliv ungdomstræner, Alt det din mor og far ikke har lært dig, Erhvervsvalgfag (praktik i en virksomhed i Vamdrup) og Fablab.

Fra skoleåret 24/25 vil mellemtrinnet i samarbejde med Ung Kolding også arbejde med Moving Vamdrup.

Vision:

At skabe et børne- og ungdomsliv i Vamdrup, hvor livsglæde, fysisk aktivitet og mental sundhed skaber det naturlige afsæt for et værdigt og meningsfuldt liv.

Mission:

• Med skolen som om omdrejningspunkt, skabes stærke partnerskaber med diverse lokale foreninger

• Alle lokale professionelle og ildsjæle har en fælles opgave med at hjælpe unge på kanten med at træffe konstruktive valg

• Alle børn og unge i Vamdrup skal have mindst 2-3 fritidsinteresser

• Skolen indfører motorik i indskolingen

• Skolen skaber ny struktur i overbygningen, hvor de unge kan vælge ”søjler” alt efter interesse og med et fremtidigt perspektiv for deres for øje.